INFINITY LOOP

MOŻNA INACZEJ.

strony i serwisy
internetowe dla firm
e-commerce
i social media
serwisy urzędów
i organizacji
utrzymanie, rozwój
i wsparcie
best website templates

Darmowe czy płatne szablony WWW, a może indywidualny projekt?

W tym artykule zastanowimy się nad jednym z często zadawanych pytań dotyczących uruchomienia strony internetowej, szczególnie w przypadku niewielkich firm i organizacji (choć nie tylko), a mianowicie: na czym oprzeć wygląd strony – na bezpłatnym szablonie, zakupionym szablonie czy indywidualnym projekcie graficznym.

Nie jest trudno znaleźć miejsca oferujące darmowe szablony stron internetowych. Jest ich naprawdę dużo, udostępniane są jako paczki do pobrania lub jako element kreatorów stron WWW. Najczęściej są to paczki zawierające gotowe pliki HTML i arkusze stylów, pliki skryptów, elementy graficzne, niekiedy pliki źródłowe np. PSD (plik Adobe Photoshop).

Wybór szablonów jest bardzo duży, jednak wybrać odpowiedni nie jest łatwą sprawą. Warto znaleźć taki, który w największym stopniu odpowiada naszym oczekiwaniom. Zaletą tego typu rozwiązania jest na pewno koszt początkowy – jak napisałem, szablon można mieć bezpłatnie. Jednak samo pobranie szablonu to nie wszystko, trzeba brać pod uwagę, że kolejny etap to wdrożenie i uruchomienie strony internetowej opartej o wybrany projekt.  
Darmowe szablony dostępne są na różnych licencjach – nie wszystkie pozwalają na komercyjne ich zastosowanie, dlatego dobrze jest zapoznać się dokładnie z tym, jakie możliwości oferuje konkretna licencja i jakie są zasady wykorzystania konkretnego szablonu.

Wielokrotnie mam do czynienia z sytuacją, gdy ktoś wyszukał kilka szablonów i chciał, aby je wdrożyć na jego stronie internetowej. Okazywało się jednak, że pewne elementy wymagały modyfikacji, a inne trzeba było dorobić. W takim przypadku należy liczyć się z powstającymi kosztami. Zmiany w tego rodzaju szablonach bywają problematyczne i czasochłonne, a zależą od jakości dostarczonego rozwiązania oraz dokumentacji. Decydując się na darmowy szablon trzeba mieć na uwadze, że korzysta i będzie korzystać z niego wiele osób. Brak tu indywidualizmu i to w wysokim stopniu. Jakość szablonów także bywa różna. Warto też wiedzieć, że twórcy mogą udostępniać aktualizacje poprawiające błędy czy dostosowujące szablon do zmian technologicznych.

Kolejna rzecz to oznaczenia twórców szablonu, które należy zachować w kodzie oraz z reguły w stopce strony lub innym, widocznym miejscu. Autorzy sporej ilości szablonów udostępniają je jako bezpłatne z opcją zakupu wersji premium, dającej dodatkowe możliwości czy dostęp np. do innych wersji kolorystycznych układów albo komponentów. Szablony premium zaliczymy do drugiej grupy, którą bierzemy pod uwagę w tym artykule, czyli do szablonów płatnych.
Wybór szablonów płatnych jest nawet jeszcze większy niż darmowych. Zainteresowani mogą wybierać spośród tysięcy propozycji w bardzo wielu kategoriach – od prostych wizytówek, przez strony firmowe, produktowe, serwisy ogłoszeniowe, sklepy internetowe, po serwisy korporacyjne. Szablony podzielone są także ze względu na branże tzn. wybierać można gotowe schematy wyglądu dla konkretnej gałęzi np. branża budowlana, medyczna, modowa, edukacyjna, prawnicza, nowe technologie, finansowa, organizacje non-profit, marketingowa czy branża hotelarska.

Jakość sprzedawanych szablonów jest różna – jednak jest sporo bardzo dobrze przygotowanych, a do tego posiadających wsparcie i otrzymujących regularne aktualizacje.  Zaletą tego typu rozwiązania jest na pewno czas wdrożenia i jego relatywnie niższy koszt względem projektowania od podstaw, a także możliwość dostosowania szablonu do potrzeb Klienta. Niekiedy wybór odpowiedniego szablonu nie jest oczywisty i zajmuje nieco czasu, jednak dobrej jakości produkt dający możliwość sprawnej i łatwej edycji może okazać się dobrym rozwiązaniem.  

Koszt wdrożenia płatnego szablonu jest bardzo często sporo niższy od indywidualnego projektu graficznego. Wszystko zależy od konkretnego przypadku i potrzeb. Może zdarzyć się, że wybór płatnego szablonu zostanie dokonany pochopnie lub bez odpowiedniego rozeznania i jego wdrożenie wymagać będzie znaczących nakładów pracy. Miałem sytuacje, gdy Klient przychodził z gotowym, zakupionym szablonem, jednak w trakcie rozmowy okazywało się, że nie do końca spełni on jego oczekiwania. Klient nie chcąc rezygnować z posiadanego już szablonu chciał wprowadzać w nim zmiany, a te generowały koszty lub okazywały się czasochłonne i wymagały wprowadzania znaczących poprawek czy wręcz implementacji nowych elementów. Niejednokrotnie lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie szablonu od podstaw niż brnięcie w kolejne modyfikacje.

Istotna jest także świadomość, że jeśli już wybieramy szablon to warto, aby całkowicie lub w jak największym stopniu odpowiadał naszym potrzebom i wymaganiom oraz zawierał wszelkie niezbędne elementy. Trzeba brać także pod uwagę, że taki sam szablon kupują inni i sama podmiana treści oraz logo nie sprawi, że strona internetowa nabierze indywidualnego charakteru. Gotowe szablony nakładają wiele ograniczeń i najlepiej wdrażać je takimi, jakie są i unikać wprowadzania zmian. Przede wszystkim minimalizuje to koszty wdrożenia i pozwala na szybszą realizację prac.
Zakup gotowego szablonu może być dobrym rozwiązaniem. Najważniejsze jest, aby każdorazowo przeanalizować dobrze potrzeby, uwzględnić wielkość budżetu, a także spojrzeć w przyszłość, aby ustalić, ile i jakie zmiany mogą być lub będą wprowadzane na stronie internetowej.

Dla osób chcących zachować wysoki indywidualizm lub oczekujących niestandardowych, można by napisać nieszablonowych rozwiązań, najlepszym wyjściem jest indywidualny projekt graficzny tworzony na bazie ustaleń i potrzeb. To rozwiązanie droższe niż dwa poprzednie, jednak powinno dawać gwarancję najlepszego dopasowania do wymagań Klienta i dostarczać tylko niezbędne rozwiązania „szyte na miarę”. W przypadku tego typu realizacji można mówić o wcześniejszych pracach projektowych i koncepcyjnych, budowie architektury strony i architektury informacji, szukaniu dobrych rozwiązań spełniających oczekiwania grup docelowych – a prace te dotyczą konkretnego Klienta i są zindywidualizowane. Podczas analizy potrzeb warto uwzględniać opcję opracowania i przygotowania projektu graficznego, który najlepiej sprawdzi się w danym przypadku. Przy wielu realizacjach okaże się, że to najlepsze, choć czasochłonne i nieco droższe, rozwiązanie.

Co wybrać? Jak wspominałem w tym oraz poprzednich artykułach wpływ na wybór konkretnych rozwiązań ma wiele czynników i każdorazowo warto pochylić się nad nimi, aby podjąć właściwą i korzystną decyzję.

autor: Kamil Wojciechowski | Infinityloop.pl


Rozpowszechnianie tej treści jest dopuszczalne z podaniem autora i źródła lub poprzez udostępnienie odnośnika do strony WWW.

Pytania, współpraca, wsparcie - Napisz do nas:

bok@infinityloop.pl

Odwiedź nasz profil na Facebooku