INFINITY LOOP

MOŻNA INACZEJ.

strony i serwisy
internetowe dla firm
e-commerce
i social media
serwisy urzędów
i organizacji
utrzymanie, rozwój
i wsparcie
bootstrap template

Ile kosztuje darmowa strona WWW?

Dzisiaj omówimy kwestię pewnego segmentu ofert dostępnego na rynku, a mianowicie stron internetowych za darmo i zastanowimy się czy faktycznie można uruchomić stronę WWW bez ponoszenia kosztów przy założeniu, że spełnia ona nasze wymagania i jesteśmy w stanie we własnym zakresie wykonać całość potrzebnych prac.

Na pewno wielu z was, a mogę przypuszczać, że każdy spotkał się z reklamą usługi polegającej na uruchomieniu bezpłatnej strony internetowej dla firmy. Na tego typu oferty trafić można przeglądać media społecznościowe, wyszukując w Google po odpowiednich frazach, ich reklamy pojawiają się w wielu miejscach włączając w to emisje w telewizji.

Dla potrzeb tego artykułu wprowadzę następujący podział:

1. Oferty dotyczące kreatorów stron WWW z uwzględnieniem narzędzi online oraz offline.
2. Oferty dotyczące bezpłatnych stron WWW uruchamianych dla Klienta w ramach później świadczonych usług.

Teraz rozważymy poszczególne możliwości, przeanalizujemy ich wady i zalety, a na koniec odpowiemy na pytanie – czy darmowa strona WWW faktycznie jest darmowa?

Pierwszym sposobem na stworzenie strony WWW za darmo są różnego rodzaju kreatory stron internetowych – jest ich coraz więcej, a te najbardziej znane i wysoko lokowane w rankingach oferują naprawdę duże możliwości konfiguracyjne i znaczącą ilość opcji. Reklamowane są np. tak „stwórz swoją profesjonalną stroną w 3 minuty”, „piękne strony WWW bez potrzeby programowania”, „zapomnij o programistach i grafikach – zrób swoją stronę w kilka minut”, „darmowy kreator stron czy „indywidualna strona WWW – bez znajomości kodowania”. Trzeba przyznać, że brzmi świetnie i zachęca do eksperymentowania. Same kreatory stron podzielić można na usługi udostępniane online, czyli jako aplikacje internetowe obsługiwane przez przeglądarkę oraz na kreatory offline tzn. aplikacje desktopowe instalowane na komputerze użytkownika. Dostępne są także aplikacje hybrydowe – instalowane są one na komputerze lokalnym, ale do pracy wykorzystują zasoby udostępniane przez Internet.

Jakie są zalety korzystania z tego typu rozwiązań?

Relatywna łatwość w zbudowaniu pożądanej strony internetowej – kreator to zestaw narzędzi, gotowych elementów (komponentów) oraz możliwość często szerokiej konfiguracji wszelkich ustawień. Praca w kreatorze z reguły polega na metodzie "przeciągnij i upuść" oraz budowaniu strony z odpowiednich klocków, a następnie ich konfiguracja. Ilość opcji i funkcjonalności jest różna w zależności od wybranego narzędzia. Jeżeli kreator zbudowany jest w przyjazny i intuicyjny sposób, a producent udostępnia samouczki i dobrą dokumentację, to nauczyć się obsługi, a następnie stworzyć stronę internetową nie jest tak trudno. Dzięki wbudowanym opcjom i możliwości wyboru gotowych schematów i układów jesteśmy w stanie dosyć sprawnie zbudować działającą i przyjemną dla oka stronę. Dobry kreator poza intuicyjną obsługą i zrozumiałym interfejsem oraz mnogością dostępnych funkcji powinien działać płynnie i nie generować błędów, a po zapisaniu strony i podejrzeniu jej kodu powinniśmy mieć pewność, że kod ten jest wysokiej jakości. Niewątpliwą zaletą może być koszt przygotowania strony internetowej przy użyciu kreatora. Podstawowe opcje udostępniane są za darmo, a pozostałe zazwyczaj są płatne. Przy najprostszych i niezbyt skomplikowanych projektach może okazać się, że przygotowanie strony będzie możliwe bez ponoszenia kosztów. Może zdarzyć się, że niezbędne będzie dokupienie poszczególnych modułów czy funkcjonalności.

Wady rozwiązań typu kreator stron?

W przypadku każdego narzędzia, nawet takiego reklamowanego jako superproste i dla laika, należy zapoznać się z instrukcją obsługi, przejrzeć specyfikację, poznać logikę pracy. W zależności od poziomu skomplikowania danego kreatora zajmuje to mniej lub więcej czasu i może przysporzyć pewnych problemów. Osoba, która kompletnie nie miała do czynienia z tworzeniem stron internetowych może napotkać na sytuacje, gdzie zmuszona będzie skorzystać albo ze wsparcia producenta albo kogoś bardziej doświadczonego. Wcześniej wspomniałem, że podczas pracy z kreatorem można poeksperymentować i użyłem tego określenia nie bez powodu. Po prostu narzędzia są na tyle rozbudowane i dostarczają tak wiele szablonów, układów, elementów i ustawień, że przygotowanie strony, choć reklamowane jako 5 minut klikania, zajmie wiele godzin, a w trakcie napotkać można problemy, których bez podstawowej wiedzy nie przeskoczymy. Tylko zabawa wyborem układu strony albo paletą stylów – kolorystka, fonty, wielkości elementów to mogą być długie godziny. Oczywiście korzystając z domyślnych schematów da się "wyklikać" stronę dużo szybciej. Jednak pokusa i ciekawość różnorodnych rozwiązań skłania do wgryzienia się w temat. Kolejna kwestia – niektóre z opcji w kreatorach są płatne, czasami mogą być to kluczowe dla nas funkcje, dlatego zanim wybierzemy narzędzie warto sprawdzić co oferuje i które z opcji będą wymagały poniesienia kosztów i w jakiej wysokości. Jeżeli potrzebny jest naprawdę indywidualny projekt strony – choćby pod kątem wyglądu, ale też dedykowanych funkcjonalności, to kreator nie będzie dobrym rozwiązaniem. Mimo wielu funkcji kreator ma ograniczenia, a domyślne moduły mogą nie wpisywać się w potrzeby danej firmy. Z kolei łączenie projektu z kreatora z osobno programowanymi modułami i dorabianie opcji bywa problematyczne ze względu na specyfikę kodu generowanego przez kreator. Niekiedy w kodzie występuje spora nadmiarowość ze względu na upakowanie wielu modułów. Uwagę należy zwrócić także na responsywność strony tj. sposób jej wyświetlania na różnych urządzeniach oraz na szybkość działania tak na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

Kreatory online stron WWW oferowane są w ramach osobnych narzędzi, a także jako dodatek do usług np. do hostingu tzn. kupując miejsce na stronę internetową dostawca usługi oferuje w jej ramach możliwość uruchomienia takiej strony w oparciu o kreator.

Druga z możliwości, czyli bezpłatna strona WWW przy założeniu skorzystania z konkretnych usług. Polega to na tym, że decydując się na daną ofertę np. roczny hosting sklepu internetowego oraz usługi dodatkowe (domena, certyfikat, instalacja i wsparcie) otrzymujemy bezpłatnie określoną wersję gotowego sklepu internetowego – wybieramy szablon, dodajemy produkty, konfigurujemy dane firmowe, a cały mechanizm obsługi sprzedaży jest już zaszyty w narzędziu. W przypadku nieskomplikowanych projektów, gdzie nie ma specyficznych wymagań, takie rozwiązanie może okazać się dobre. Należy jednak uwzględnić rozwój sklepu czy strony, potrzebę dodania nowych funkcji czy choćby integracji z systemami zewnętrznymi, które nie są uwzględnione w podstawowej, darmowej wersji. W rzeczywistości takie strony czy sklepy są darmowe pozornie, gdyż ponosimy koszty ich utrzymania u konkretnego dostawcy przez określony czas. Ponadto wiążąc się umową z daną firmą musimy brać pod uwagę, że problematyczne może być przeniesienie takiego sklepu czy strony do innego usługodawcy. Inna sprawa to wspomniane wsparcie techniczne i rozwój. Po łatwym uruchomieniu sklepu czy strony WWW przyjdzie czas na jej rozbudowę, poprawki, mniejsze czy większe zmiany albo na dużo poważniejsze prace. Wtedy warto wiedzieć jakie opcje oferuje usługodawca (ile kosztuje stworzenie nowego szablonu lub modyfikacja istniejącego, ile kosztuje modyfikacja lub napisanie konkretnego modułu albo jaki będzie koszt integracji z systemem zewnętrznym – np. magazynowym, płatniczym, logistycznym) i jakie potencjalne koszty będziemy musieli ponieść.

Czy można uruchomić stronę internetową za darmo? Tak, przy obecnej ofercie rynkowej jest to do zrobienia. Wszystko zależy od potrzeb i wymagań oraz od samozaparcia, posiadanego czasu i chęci. Strony tworzone dzięki kreatorom sprawdzić mogą się w wielu przypadkach, jednak dla sporej grupy przedsięwzięć nie będą one dobrym rozwiązaniem. Trzeba poświęcić czas na znalezienie odpowiedniego narzędzia, a wybór jest coraz większy i trudniejszy. Problemem może być jakość kodu i jego opasłość, a także szybkość działania strony. Trzeba mieć też na uwadze, że przygotowując stronę w kreatorze musimy mieć opracowane i przygotowane treści, opracowane materiały, zdjęcia – nawet jeśli z banków zdjęć – trzeba je odpowiednio wybrać, często obrobić i przystosować. W zależności od wybranego narzędzia można napotkać problemy, których bez choćby podstawowej wiedzy czy znajomości HTML/CSS nie przeskoczymy. Niekiedy może okazać się, że próby stworzenia strony w ten sposób spełzną na niczym albo finalny produkt nie będzie spełniał oczekiwań. Z drugiej strony powstają coraz nowsze i coraz bardziej wartościowe narzędzia, dlatego przynajmniej w przypadku podstawowych, nieskomplikowanych stron internetowych można pokusić się o rozeznanie w temacie i skorzystanie z takiej możliwości. Pamiętać trzeba jednocześnie, że w większości przypadków pozostajemy sami mając do dyspozycji jedynie plik pomocy i ewentualne samouczki, no i wsparcie producenta, które często bywa odpłatne. Darmowość okazać się może pozorna – koszty to nie tylko finanse, czyli opłaty za niektóre opcje i dodatki, ale też nakład pracy i czasu, który należy poświęcić na naukę obsługi narzędzia i pracę w nim. Osobiście zdarzyło mi się pomagać co najmniej kilku osobom chcącym skorzystać z kreatora –bez wystarczającej wiedzy i styczności z budowaniem stron czy korzystaniem z takich narzędzi osoby te potrzebowały sugestii i pomocy, aby ułożyć elementy strony i odpowiednio je skonfigurować.

autor: Kamil Wojciechowski | Infinityloop.pl


Rozpowszechnianie tej treści jest dopuszczalne z podaniem autora i źródła lub poprzez udostępnienie odnośnika do strony WWW.

Pytania, współpraca, wsparcie - Napisz do nas:

bok@infinityloop.pl

Odwiedź nasz profil na Facebooku